Swicy: Den söta och kryddigstarka trenden för moderna recept

03. mars 2025

Om du vill erbjuda dina gäster något nytt men ändå bekant, kan du inte förbise denna smakkombination: swicy! Även om det inte är helt nytt, börjar kombinationen av "söt" och "kryddstark" först nu ta fart på riktigt.

Vad är "swicy"?

En kombination av sött och kryddstarkts. Är det verkligen nytt? Många proffs och foodies skulle hävda något annat. Söt chilisås har varit en stapelingrediens på såshyllan i många år, och några har redan provat choklad med chili. Så, är detta helt enkelt att uppfinna hjulet på nytt?

Nej, definitivt inte! För swicytrenden har tidigare varit mer av ett isolerat fenomen. Västvärlden inte är känd för att  kombinera söta och kryddstarka smaker, och exempel från Asien eller Latinamerika kan nästan räknas på en hand. Det är först på senare år som moderna cateringföretag och matentusiaster har börjat leka med swicy smaker, hämta inspiration och experimentera med ovanliga kombinationer av ingredienser.

Men recepten och produkterna som kommit fram ur denna rörelse visar att "swicy trenden" handlar om mer än att bara blanda chili med socker.

Swicytrenden på sociala medier och bland varumärken

En tidig gnista som förde swicytrenden in i rampljuset var "Mike's Hot Honey". Honung, chili och vinäger – så enkelt. Det är en enkel blandning, men sättet det presenterades på fängslade särskilt den yngre generationen. Den kryddstarka honungen ringlades över pepperonipizza, användes som en sushidipp eller till och med för att piffa upp en affogato.

Kryddstark honung på en klassisk pepperonipizza: en trend som tog USA och Kanada med storm.

Även Pizza Hut kunde inte låta bli att erkänna att kombinationen var värd sin plats i ljuset och lade till Hot Honey Pizza till menyn. Samtidigt bidrog de komplexa smakerna av det koreanska köket, som blir allt populärare, också till att föra ut swicytrenden till restauranger runt om i världen. I USA ställde Shake Shack till och med sin populära koreanska BBQ-burgare mot en söt och kryddstark koreansk stekt kycklingmacka med gochujang-glasyr och frågade: umami eller swicy?

Men swicy är inte heller begränsad till salta rätter. På TikTok vann den kryddstarka mexikanska kryddningen "tajin" skaparnas hjärtan. Denna läckra blandning av röd chili, limezest och havssalt – inte att förväxla med den marockanska grytan "tagine" – perfekt ihop med söta frukter som vattenmelon, mango, ananas eller papaya, vilket gjorde att smaken blev viral på sociala medier. Kunniga bartenders tog också inspiration och pimpade upp sina cocktailglas med tajinkanter för att förhöja margaritas och palomas.

Starbucks följde efter med lanseringen av ett begränsat utbud av söta och kryddstarka drycker: Kryddstark drakfrukt, kryddstark ananas och kryddstark jordgubb bjöd på uppfriskning samtidigt som sommarvärmen ökade. Föga överraskande lanserade till och med Coca-Cola en "kryddstark" variant i USA och Kanada, vilket lyfter fram potentialen i den häftiga trenden. Stora företag satsar redan på att denna trend är här för att stanna.

Varför gillar vi swicy smaker?

Vi vet nu att trenden är populär, men varför? Vad är det som gör denna kombination så tilltalande för så många?
Som med många trender ligger svaret i balansen mellan harmoniska smaker men också yngre generationers föränderliga smakpreferenser.

Medan vitlök fortfarande ansågs vara en exotisk krydda av vissa under babyboomeran – något man inte borde äta för mycket av så att ingen skulle känna lukten av det – har blivit oumbärlig i millennials och generation Zs kök. Detsamma gäller kryddstarkt. Toleransen för hetta i livsmedel och kryddor ökar stadigt i väst. Även om det ännu inte har nått de nivåer av hetta som är typiska för asiatiska eller latinamerikanska länder, är globaliseringen av köken verkligen på väg att minska det tidigare gapet.

Varm och fruktig: tajin, en mexikansk chilikrydda, möter mango och ananas.

Denna förändring speglar också en växande önskan bland yngre individer att konsumera mat och dryck med komplexa och spännande smakprofiler. Rätter som är antingen söta eller heta ensamma väcker inte längre intresse. En kombination är dock mycket mer tilltalande, eftersom den inte bara erbjuder en behaglig balans utan också ger den perfekta utgångspunkten för ytterligare experiment. Ska det vara lite sötare eller kanske ännu varmare nästa gång?

Den sista och en av de viktigaste anledningarna till varför vi älskar swicy: vår kropps kemiska reaktioner! Att äta söt mat och uppleva "smärtan" av kryddstark hetta utlöser frisättningen av endorfiner. Dessa må-bra-hormoner skapar en positiv upplevelse förknippad med att äta swicy rätter, och uppmuntrar oss att komma tillbaka för mer!

Swicy inom catering och matservering

Du behöver inte göra stora menyändringar eller följa komplicerade instruktioner för att introducera dina gäster till swicyrätter. Det viktiga är en vilja att experimentera och lite kreativitet. Du kan enkelt inför swicy till din restaurang genom att följa några enkla tips.

Ersätt socker med speciella ingredienser för en swicy smak

Kombinationen av sött och kryddstarkt kan uppnås med en mängd olika ingredienser, men när det kommer till den söta komponenten tänker många direkt på raffinerat socker. Men, som det visar sig, involverar de mest spännande kombinationerna ofta andra sötningsmedel.

Om en vätska behövs är söta juicer eller mosad frukt det rätta valet. För en tjockare konsistens är honung, agave eller lönnsirap det rätta valet. Deras sötma passar inte bara bra med heta smaker utan är också särskilt lätta att använda. Till exempel, en snabb blandning av honung och chili med Kikkoman Poke Sauce blir en läcker dipp som passar perfekt till fisk, kött, risrätter och sallader.

En fräsch swicydip är det enklaste sättet att introducera denna trend för dina gäster snabbt och enkelt.

Söta frukter, oavsett om det är färska aprikoser och persikor eller torkade dadlar och russin, är idealiska för att tillföra en uppfriskande sötma till wok, stekta och bräserade rätter utan att det blir övermäktigt.

Vilka ingredienser tillför värme till swicy?

I teorin finns det inga gränser för vilken typ av hetta som kan användas i en swicyrätt. Jalapeños, Birds Eye, Habanero eller andra typer av chili är det första och mest tillgängliga valet för många. Men hettan av ingefära, wasabi, pepparrot, olika paprika eller senap kan också vara ett lockande sätt att tolka swicytrenden.
Det är viktigt att dosera nivån exakt, vilket kan vara knepigt med chili eftersom deras hetta kan variera beroende på årstid eller ursprung.
Om du vill ha ett enklare alternativ med konsekvent dosering är färdiga såser som Kikkoman Kimchi Chili Sauce en idealisk lösning.
Nyckeln är att gradvis hitta rätt nivå av hetta. I swicyrätter bör varken sötma eller kryddstarkt dominera – en bra balans ska alltid vara målet.

Det behöver inte alltid vara chili! Wasabi, ingefära eller till och med senap kan också ge den nödvändiga kicken.

Söt och kryddig... vad händer härnäst? Ta swicy vidare

Den swicy trenden är särskilt lätt för cateringbranschen att ta till sig genom att införliva detta nya smakelement i befintliga rätter. Populära salta rätter med väletablerade smaker kan dra nytta av en fräsch swicy kick. Asiatiska rätter smaksatta med sojasås eller teriyaki , till exempel, är naturliga val. Men även mycket traditionella rätter från Öst- och Centraleuropa kan tas till en ny nivå med swicy.

Drycker och desserter kan också dra nytta av en antydan till hetta för att balansera sin sötma. Men eftersom dessa livsmedel inte innehåller naturlig sälta eller umami-toner, krävs extra omsorg för att uppnå den rätta balansen mellan sötma och kryddighet. Detta är särskilt viktigt för desserter eller drycker som förväntas vara på den sötare sidan, eftersom en alltför het smak kan svika förväntningen.

Den övergripande regeln är dock enkel: the sky is the limit! Swicy är en trend som är här för att stanna, och erbjuder cateringbranschen ett enkelt sätt att locka en yngre publik. Ha kul och våga experimentera!

Ta kontakt med oss!

Har du frågor om våra produkter, och tillgängligheten, eller vill du bara veta mer om Kikkoman? Då är det bara att kontakta oss!

Entry required or incorrect. Please correct.
Entry required or incorrect. Please correct.
Please enter your country.
Please enter a valid E-Mail address.
Please enter a message.

* obligatoriskt

Läs och beakta vår integritetspolicy. Fler företagsuppgifter hittar du på sidan ”Om Webbplatsen”.