Enkelt, snabbt och läckert med Kikkoman

Enkelt och snabbt

Läckra snacks från Kikkoman som inte kräver några matlagningsfärdigheter!

Ibland har man helt enkelt varken lust eller tid att laga mat om det har varit en jobbig dag eller om det är helg. Men det är inga problem om du bara har grönsaker, ett par ägg och sojasås i kylskåpet, för även med ett par enkla ingredienser kan det i en handvändning bli små hälsosamma och läckra mellanmål. Ett par stänk sojasås räcker för att ge alla mellanmål det där lilla extra, nämligen umamismak och fyllighet. Därutöver behöver du då bara exempelvis ett par potatisar, en avokado, en burk tonfisk eller lök. Tillsammans med sojasåsen förvandlar du detta till små måltider som smakar gott och dessutom är hälsosamma. Och när det gäller snacks finns det bara en regel: Allt som du gillar är tillåtet, experimentera gärna. Prova själv.

Minipotatis med sojasås-sesam-dipp

Skölj och koka potatisen. Rosta sesamfrön en kort stund i en stekpanna utan olja på medelhög värme. Blanda salladsmajonnäs fifty-fifty med yoghurt i en skål, tillsätt lite sojasås och rostade sesamfrön. I stället för denna soja-sesam-dipp kan du också ta färdig Kikkoman Sesamdressing som dipp. Den är smaksatt med malna sesamfrön som ger den en enastående och härlig smak. Men akta dig – den har en oemotståndlig dragningskraft!

Äggröra med champinjoner

Ett snabbt litet mellanmål eller till frukost. Vispa upp ett par ägg tillsammans med mjölk och smaksätt med ett par stänk sojasås. Skölj, tunnskiva och tillsätt champinjonerna. Rör ihop allt till en härlig äggröra. Och skulle du ha den i köket eller örtgården, strö gärna över färsk gräslök.

Grönsakssticks med sojasåsdipp

Morötter, gurkor eller paprika, råkost smakar bäst som bitar dippade i en god sås. Vi har ställt samman ett par dippsåser som passar bra inte bara till grönsakstricks utan även till bröd, ett par grissini eller nachos. Låt dig förföras!

Räkmajonnäs med ponzusås

Tomat-ponzu-dipp​​​​​​​

Mango-ponzu-dipp​​​​​​​

Även dessa är härliga och samtidigt mättande recept på mellanmål som görs med ett par handgrepp på max 30 minuter:

Poké-wraps med omelett

Spenat har man för det mesta i frysen, låt den gå med. Och i stället för noriark kan du ta färdiga tortilla wraps eller baka tunna pannkakor. Och skulle du inte ha vår härliga Sås för Poke Bowls hemma, tar du helt enkelt sojasås!

Omelett med pikant sojasås

Förföriskt spanskt! Om du inte har salladslök till hands tar du gräslök eller lökringar. Crabsticks kan du helt enkelt utelämna eller byta ut mot upptinade små räkor. Och när det gäller såsen, i stället för saké fungerar det lika bra med vitt vin. Experimentera!

Vill du ha inspiration om vad mer som kan trollas fram med Kikkoman sojasås? Här hittar du ännu mer recept på smarriga mellanmål & snacks.

Visste du?

Dagliga livsmedel som potatis, en restavokado, en tonfisk eller vissa lökar, i kombination med sojasås, kan snabbt förvandlas till små, hälsosamma måltider som också smakar bra.