Dela på Google+:

Glutenfri kost

© Deutsche Zöliakie-Gesellschaft e.V.

Nybakat bröd till frukost eller en saftig kaka till kaffet på eftermiddagen – att behöva avstå från sådant är otänkbart för de flesta. Men alla som inte tål gluten (ett protein som ingår i olika sädesslag och gör bakverk fluffigare) är så illa tvungna att akta sig för det varje dag. För bara en liten gnutta kan räcka för att kroppen ska reagera med besvär, exempelvis magkramp. Men visst kan man njuta av maten även utan gluten. Här visar vi vad du ska tänka på och ger dig ett par tips som förenklar vardagen med glutenintolerans. 

Celiaki – vad är det egentligen?

Celiaki är det medicinska fackuttrycket för en kronisk inflammation i tunntarmen som framkallas när immunförsvaret reagerar på gluten. Celiaki kan vara ärftlig och går inte att bota. Enda behandlingen som finns är glutenfri kost. Enligt Svenska Celiakiförbundet har omkring 35 000 svenskar idag fått diagnosen, men mörkertalet misstänks ligga uppemot 200 000 personer. För det mesta bryter sjukdomen ut i barndomen, men celiaki kan även diagnostiseras hos personer mellan 20 och 40 år. Symtomen varierar allt från diarré och kräkningar till viktminskning. Därför är det svårt att identifiera sjukdomen, men äter man glutenfritt är det lätt att få bukt på den. Vi har ställt samman ett par tips om hur du kan handla glutenfritt.

Att köpa glutenfritt

  • Ta reda på vilka livsmedel som innehåller gluten och vilka inte. Du kan ladda ner en översikt här.
  • Hos Svenska Celiakiförbundet kan du få information om vilka glutenfria produkter som finns i handeln och var de finns att köpa samt ett producentregister. Det hjälper när du handlar mat!
  • Surfa på webben. Många olika produkter hittar du i nätbutiker som specialiserat sig på glutenfria produkter, exempelvis www.glutenbutiken.se, och det är lätt att handla online.
  • Läs noga på etiketten. Sedan november 2005 måste de 14 viktigaste allergiframkallande ämnena i livsmedel deklareras. Märkningsplikten gäller dock endast för färdigförpackade varor, inte för sådana som säljs i lös vikt. Ställ tillbaka produkten på hyllan om ser någon ingrediens på etiketten som du inte känner till.
  • Glutenhaltig stärkelse måste deklareras separat. Enligt EU-bestämmelser från februari 2000 ska ”stärkelse” och ”modifierad stärkelse” i deklarationen på etiketten stå för glutenfri stärkelse.
  • Var försiktig när du handlar utomlands. Även om produkterna och märkena är desamma kan ingredienserna variera. Studera därför etiketten noga. Mer information får du också hos celiakiförbundet i motsvarande land.
  • Tänk på att dina glutenfria livsmedel kan påverkas om de förvaras tillsammans med andra livsmedel som innehåller gluten. Därför är det viktig att förvara livsmedel med och utan gluten separat och att ha separata redskap för tillagningen. 

Den glutenfria sojan från Kikkoman

För personer med glutenintolerans har Kikkoman tagit fram en passande sojasås. När du smaksätter med Kikkoman Naturligt bryggd Tamari glutenfri sojasås får du omväxling i din dietkost. Den här sojan låter alla som måste äta glutenfritt få uppleva en större smakrikedom. Den bryggs utan vete, det vill säga det ingår endast sojabönor, vatten, salt och alkohol – naturligtvis helt utan tillsats av konstgjorda smakförstärkare och färgämnen. Ändå är den lika mångsidig som originalet, Kikkoman Naturligt bryggd sojasås, så att praktiskt taget alla rätter kan förfinas och smaksättas med den. Kikkoman Naturligt bryggd Tamari glutenfri sojasås finns att få i 250-ml-flaska hos www.glutenbutiken.se eller i välsorterade matbutiker.