Dela på Google+:

Ett märke – oändligt många möjligheter

 

Kikkoman är en av de få äkta varumärkena bland sojasåserna. Sojan är välkänd över hela världen och uppskattad för sin kvalitet. I flera århundraden har den naturligt bryggda sojan använts för smaksättning i det asiatiska köket, framför allt i det japanska. Idag berikar Kikkoman Naturligt bryggd sojasås maten i många länder som allroundkrydda – från medelhavsköket till det skandinaviska, från det asiatiska till det amerikanska köket. Det är verkligen ingen slump att Kikkoman är marknadsledande i världen inom sojasås.

 

 

Namnet säger allt

Namnet Kikkoman har en speciell innebörd, liksom de flesta namn som kommer från japanskan. ”Kikko” betyder sköldpaddsskal och ”man” är talet 10 000. Enligt japansk folktro lever sköldpaddor i tiotusen år och är symbol för lycka, framgång och ett långt liv. Det är ju precis allt som ett företag vill! Med detta i tankarna uppstod för många, många år sedan namnet ”Kikkoman” och utvecklades logotypen. Logons karakteristiska hexagon, sexhörningen, består av ett stiliserat sköldpaddsskal och det japanska kanji-skrifttecknet för talet 10 000. Tillsammans symboliserar de en förening av tradition och innovation.

Fräsch företagslogo med vitalitet

Alla Kikkoman flaskor pryds av Kikkomans välkända svarta logo och 2008 lanserades dessutom en orangefärgad företagslogo. Orange är en varm färg som påminner om sol och lågor och står för ”god hälsa”, ”ungdomlig fräschhet” och ”vitalitet”. Men det mest speciella med den nya logotypen och färgen är att läckert brandgult är aptitretande!