Dela på Google+:

Tips och idéer med Kikkoman

Sojasås är verkligen en multitalang – det vet alla Kikkoman-entusiaster. Snabbt och enkelt kan du göra fantastiska tillbehör. Vi har samlat en par idéer till dig. Prova själv!

Ge även utlopp för dina egna idéer. Vill du dela dom med oss? Mejla då in dom här.

Frukostägg med Kikkoman

Vad brukar du ha på frukostägget? Varför inte prova en ny variant med sojasås. Häll ett par droppar sojasås på ägget och njut.

Kärnor och nötter, deglaserade med sojasås

Lättrosta pumpkärnor, solroskärnor, mandlar eller valnötter i en stekpanna och rör sedan ner sojasås. Du tillsätter helt enkelt 3 – 4 matskedar sojasås till de rostade kärnorna eller nötterna. Särskilt gott blir det om du även tar med lite honung, alltså karamelliserar kärnorna och nötterna. Då får du en knaprig topping framför allt till sallader och soppor. De söta kärnorna och nötterna smakar även smarrigt som snacks.

Guacamole à la Kikkoman

Dela en avokado och ta ur kärnan. Gröp ur fruktköttet ur halvorna med en liten gaffel och lägg det i en skål. Smaka av dippen med schalottenlök, vitlök, peppar och en ordentlig skvätt sojasås. Även lite citronsaft hör till, annars missfärgas guacamolen och blir lätt brun. Den som gillar det hett kan tillsätta lite chili. Avokadokrämen passar alldeles utmärkt som tillbehör till stekt eller grillat kött, men även som påläggg eller varför inte som dippsås till grönsaker.

Sojamarinerad tonfiskbaguette

Tonfisk som pålägg är underbart gott som ni vet och passar både till både baguette och ciabatta. För att få lite mer smak på tonfisk på burk kan man först blanda den med små lökar eller schalottenlök och en ordentlig skvätt sojasås. Lägg sedan ett salladsblad på brödet, fördela tonfiskblandningen och dekorera med ett par gurkskivor.

Grönsaksbitar med sojadipp

Råkost som morötter, gurkor eller paprika smakar som bäst dippade i en god sås, förslagsvis i en liten skål med sojasås. Det är faktiskt en bra metod att även få barn till att gilla råkost.

Ett annat alternativ är lika delar majonnäs och naturell yogurt blandat med rostade sesamfrön och sojasås.

Shake it – med Kikkoman

Ja, verkligen, även sojasås i shakes fungerar! Naturligtvis inte i alla söta milkshakes, men soja passar alldeles utmärkt till grönsaksshakes. Sojasås ger exempelvis en shake på ananas och rättika ett härligt fylligt sting. Gör så här till 4 personer: Hacka ca 300g ananas och mixa till en pure med 100ml mineralvatten . Ställ in i kylen. Skala och hacka 150g rättika och mixa sedan även det med 100ml mineralvatten till en pure och låt det droppa av i en sil. Häll ananassaften och rättikspuren i ett glas, droppa över sojasås och servera iskallt.

En skvätt sojasås i kokvattnet

Sojasås passar både till potatis, nudlar, bönor och sparris. Häll helt enkelt en ordentlig skvätt i kokvattnet. Då får tillbehören ett fint, fylligt sting redan när de kokar. En annan fördel är att du kan avstå från salt. Och inte bara i kokvattnet, en matsked sojasås är perfekt även vid ångkokning.

Det lilla extra i salladsdressing

Om du (delvis) ersätter salt med Kikkoman sojasås kan du ge din salladsdressing det lilla extra som lyfter fram kryddornas och örternas egen smak i dressingen.