Dela på Google+:

Så mycket mer än bara en böna!

Sojabönor är mer efterfrågade än någonsin! De är inte bara trenderna med vegetarisk eller vegansk kost som har bidragit till att produkter gjorda på soja är efterfrågade runtom i världen. Även hälsoaspekter spelar roll. Sojabönan ger mycket protein och kan därför utgöra ett stort bidrag till en välbalanserad kost. Och det gör den på många olika sätt!

 

Många näringsämnen i de små bönorna

 

 

Inte undra på att allt fler produkter gjorda på sojabönor finns på hyllorna i våra mataffärer, sojabönor har en hel del att bjuda på! Sojabönan är inte bara rik på mineralerna kalium, magnesium, järn och zink, den innehåller även mycket proteiner. 100 gram täcker ungefär halva dagsbehovet! Och kroppen kan även glädja sig åt vitaminerna B och E. Dessutom är sojabönorna både kalorisnåla och gluten- och laktosfria.

 

 

Stor mångfald av livsmedel

Edamame

Edamame är sojabönor som inte är helt mogna. Bönorna kan antingen kokas, ångkokas eller fräsas och smaksätts sedan efter tycke med lite flingsalt. Så enkelt är det att få ett läckert tilltugg eller härligt mellanmål. De passar även som originell topping på sallader och poké bowls. Puréade och i kombination med andra ingredienser, exempelvis avokado, kan edamamebönorna förvandlas till en läcker edamole eller andra dippsåser. Då de är mycket kalorisnåla men rika på protein, kalcium och järn klassas edamamebönorna även som superfood.

Tofu

Tofu framställs av sojamjölk genom att denna ystas och sedan pressas i en form, ungefär som när ost framställs av komjölk. Allt efter konsistens skiljer man på olika tofusorter. Tofu används ofta i vegetarisk och vegansk kost som ersättning för kött.

Miso

Den tjockflytande pastan består av fermenterade, dvs. jästa, sojabönor och en mögelsvamp som heter koji. Då miso är mycket salt och smakstark har den många umami-komponenter. Mest används miso till tillberedning av soppor och såser.

Natto

Natto är ett traditionellt japanskt livsmedel som framställs av kokta och fermenterade sojabönor. Fermenteringen gör att det bildas trådar mellan bönorna som utvecklar en stark lukt, först lite sötaktig och senare mer som rostat. Natto används både som tillbehör och som ingrediens och lär till och med ha en antibakteriell effekt.

Sojasås

Sojasås framställs av vatten, sojabönor, salt och spannmål och används som smaksättning i otaliga maträtter. Framställningsprocessen varierar ofta rätt mycket. Det finns exempelvis japansk och kinesisk sojasås, där den sistnämnda återigen delas in i ljus och mörk sojasås. Vår Kikkoman sojasås känner du bland annat igen på dessa omisskännliga egenskaper: den unikt mörka färgen, den fylliga umamismaken och den komplexa mångfalden av aromer.

Sojamjöl

När man gör olja av sojabönor är sojamjöl en viktig biprodukt. Då sojamjöl är rikt på proteiner används det ofta till att baka bröd, bullar och kakor. Men i så fall kompletterar sojamjölet dock endast något annat mjöl. Det ska alltid vara en mjölblandning på 20 till 30 procent sojamjöl och resten vanligt mjöl. Annars jäser bakverket inte som det ska.

Sojamjölk

Hos oss är det kanske en rätt ny trend, men i Kina drack man sojamjölk redan för 2000 år sedan. Sojamjölk framställs av hela sojabönor genom att dessa läggs i blöt, puréas och sedan kokas. Nuförtiden är sojamjölk ett bra alternativ till komjölk. Den innehåller nästan lika mycket protein, men ingen laktos och inget kolesterol. Därför är sojamjölk särskilt populär bland människor som måste äta vegansk kost eller inte får äta mat med laktos och mjölkprotein.

Sojayoghurt

Sojayoghurt framställs av sojamjölk som fermenteras på ungefär samma sätt som vanlig yoghurt på komjölk. Precis som sojamjölk är sojayoghurt rik på proteiner och innehåller dessutom många probiotiska bakteriekulturer. Samtidigt är sojayoghurt fri från gluten och laktos och därför perfekt i vegansk kost som alternativ till yoghurt.

Sojafärs

En annan köttersättning gjord på sojabönor är sojafärs. Flingorna består av torkat sojaprotein och sväller upp igen i vatten, buljong eller i en välkryddad marinad. Sedan kan sojafärsen tillagas som vanlig köttfärs. Därför används sojafärs särskilt i vegetariska bolognesesåser eller chiligrytor.

Soja passar kanonbra inte bara som köttersättning eller som alternativ till mjölkprodukter såsom grädde, yoghurt eller ost. Sojaprodukter är också en mycket mångsidig ingrediens för alla sorters maträtter. Krämiga och tunga såser kan mycket väl bytas ut mot Kikkoman sojasåser. Kikkoman har ställt samman en del receptidéer till dig. Prova själv!