Saltreduktion – mer smak, mindre salt

Det är ett givet faktum: för mycket salt är ohälsosamt. Det ökar risken för högt blodtryck och hjärt- och kärlsjukdomar. Fem gram eller en tesked med salt i nivå med kanten per dag är det maximala rekommenderade intaget, enligt Världshälsoorganisationen (WHO).

Vill du minska ditt saltintag men ändå njuta av att smaksätta din mat? Det är enkelt med Kikkoman naturligt bryggd sojasås. Kikkoman har studerat hälsoegenskaperna hos naturligt bryggd sojasås i många decennier. Resultatet: salthalten kan minskas med i genomsnitt 30 procent om man använder sojasås istället för salt. Detta har bekräftats i en studie av Wageningen UR Food & Biobased Research. *

Behåll smaken

Faktum är att alla sojasåser innehåller en stor mängd salt som är inneboende i produkten, även om såser i japansk stil som Kikkoman vanligtvis innehåller mindre salt än kinesiska versioner. Men att använda sojasås som smaksättare innebär att du inte behöver tillsätta extra salt till din mat så din totala saltkonsumtion bör inte öka. Det enklaste sättet att säkerställa att du inte tillsätter för mycket salt är att mäta mängden sojasås och inte hälla den på fri hand.

Hälsoproblem över saltkonsumtion är en allvarlig utmaning för västerländsk kost, så Kikkoman gör också en mindre salt sojasås. Den innehåller 43 % mindre salt än den ursprungliga naturligt bryggda sojasåsen för dem som vill minska sitt saltintag ytterligare.

Umami är nyckeln

Att använda sojasås istället för salt betyder inte att man offrar smaken. Tvärtom, Kikkoman naturligt bryggd sojasås ger rätter en extra fyllig smak. Men vad är det med sojasås som gör det möjligt att sänka salthalten? Det är umami-kvaliteten hos Kikkomans naturligt bryggda sojasås som skapar en djupare, fylligare smak. Det beror på att sojasås innehåller mycket naturlig umami, och umami stöder uppfattningen om maträttens sälta.

*Resultaten av studien publicerades under titeln "Optimally-accepted salt reduction across cultures" (R. Shimojo et al.) i "Agro Food Industry Hi Tech", nummer 25 (3), maj/juni 2014. Du kan läsa hela studien online.

Upptäck mer

Missa inget gott!

Registrera dig för att få läcker inspiration regelbundet!
Alla obligatoriska fält har inte fyllts i.

Jag vill gärna få e-postuppdateringar om erbjudanden och produkter. Det är gratis! Avsluta prenumerationen när som helst.