Historien Bakom Namn Och Logotyp

Kikkoman är ett av endast ett fåtal äkta sojasåsmärken. Därför är Kikkomans sojasås känd och uppskattad av människor över hela världen för sin kvalitet. Allt du behöver veta om Kikkoman finns i namnet och logotypen.

I århundraden har naturligt bryggd soja använts för att krydda det asiatiska köket, främst i Japan. Kikkoman naturligt bryggd sojasås förhöjer idag smaken på mat i många olika länder - från Medelhavet till Skandinavien och Asien till Amerika. Det är ingen slump att Kikkoman är världsledande på marknaden för sojasås. Eller att det är en av de mest kända logotyperna i världen.

Ett namn med mening

Namnet Kikkoman® har en speciell betydelse, som många japanska namn. "Kikko" betyder sköldpaddsskal på japanska och "man" betyder 10 000. Enligt japansk legend lever sköldpaddor tills de blir 10 000 år gamla och är en symbol för lycka, framgång och ett långt liv.

Detta är också element som företag strävar efter varför namnet Kikkoman, och logotypen utvecklades för många, många år sedan. Den karakteristiska hexagonen består av ett symboliskt sköldpaddsskal och den japanska kanji-karaktären för siffran 10 000, som förenar "tradition" och "innovation".

Utvecklad med omsorg

Varje Kikkoman-flaska har den berömda svarta Kikkoman-logotypen. 2008 introducerades ytterligare en orangefärgad logotyp. Orange är en varm färg som påminner oss om solen eller eldslågor, och den representerar "god hälsa", "ungdomlig friskhet" och "vitalitet". Den nya logotypen och dess färg är speciell eftersom färgen orange också har aptitretande egenskaper.

Den ikoniska designade flaskan, utvecklad av Kenji Ekuan, bidrog också till att göra Kikkoman till ett enastående och omisskännligt varumärke. Flaskans form är unik och känns igen världen över.

Vacker Och Smart: En Ikonisk Designklassiker

Design är en källa till livsförbättring.
av Kenji Ekuan
Det var mottot för den japanska industridesignern Kenji Ekuan, som spelat en viktig roll i att forma japanska förpackningar och logotyper genom åren. En av hans mest kända design är den estetiskt tilltalande flaskan för Kikkoman naturligt bryggd sojasås från 1961.
1.
Elegant men praktisk

Med en böjd siluett och diskreta bokstäver gör flaskans enkelhet, elegans och modernitet den till ett genuint attraktivt föremål. Denna designflaska förskönar bord i hem och restauranger över hela världen. Den har en perfekt flaskhals för exakt och ren dispensering av små mängder eller till och med enstaka droppar sojasås utan spill.

Som ett resultat är den estetiskt tilltalande flaskan ett praktiskt hjälpmedel vid matlagning såväl som den är dekorativ på matbordet. Tack vare dess skruvlock och diskmaskinssäkra material kan designflaskan återanvändas om och om igen.

2.
Avslöjandet av en hemlighet

Har du någonsin undrat varför det finns två hål i locket på Kikkomans dispenserflaska? Det är i själva verket en smart design som låter dig styra hur snabbt sojasåsen hälls ut, vilket demonstreras här av killarna på Bosh.tv som kallar det för "kontrollhålet"!

3.
Konsten att njuta

Idag är designflaskan ett genuint kännetecken för Kikkoman Soy Sauce. Den vann Lucky Strike Designer Award 2003 och har under många år visats på Museum of Modern Art i New York och Design Zentrum Nordrhein-Westfalen i Tyskland. Kultflaskan är inte bara legendarisk, den är också praktisk.

Upptäck mer

Missa inget gott!

Registrera dig för att få läcker inspiration regelbundet!
Alla obligatoriska fält har inte fyllts i.

Jag vill gärna få e-postuppdateringar om erbjudanden och produkter. Det är gratis! Avsluta prenumerationen när som helst.