Hållbarhet Från Tradition

Som företag med mycket lång tradition av tillverkning av en riktig köksklassiker och ett recept som går flera århundraden tillbaka i tiden, är hållbarhet högt prioriterat av oss. Därför är naturliga ingredienser, korta avstånd, hållbara inköp av råvaror, omsorgsfull användning av resurser och ett respektfullt bemötande av människor en integrerad del av vår företagskultur.

Korta avstånd

Våra produkter letar sig in i kök över hela världen, och när det är möjligt, utan långa transporter. För Europa, Mellanöstern och Afrika tillverkar vi våra såser i Nederländerna och i en torkfabrik i Tyskland. Genom hela produktionskedjan är vi uppmärksamma på att inte slösa med några ingredienser.

Hållbara inköp av råvaror

Vi köper 100 % av vårt vete från Tyskland, vatten och salt kommer från Nederländerna. 2020 trädde vår policy för hållbara inköp i kraft, som inkluderar riktlinjer för till exempel förpackningar, skogsbestånd och inköp av sojabönor.

Sojabönorna för vår europeiska produktion kommer från USA, Kanada, Brasilien och Europa. Brasilianska sojaleverantörer måste visa ProTerra-certifiering för att säkerställa höga standarder för hållbarhet och ansvarsfull sojaodling.

Garanterat GMO-fritt

Vi sätter högsta standard för våra produkter – och för de ingredienser vi använder i dem. För oss är det självklart att vi bara använder GMO-fria råvaror. Vi använder inte heller några andra konserveringsmedel eller färgämnen i våra produkter!

Använd mer, slösa mindre

Vi föredrar att fylla våra Kikkoman-såser i glasflaskor. Detta är inte bara bra för smaken utan också för miljön. Cirka 63 % av våra förpackningar är glas. Vi använder återvunnet glas och sparar så mycket råvaror som möjligt genom återvinning. Större behållare på 500 ml eller mer är vanligtvis förpackade i återvinningsbara BPA-fria PET-flaskor.

Vårt avfall består främst av glas, plast, papper och kartong. Vi jobbar hårt för att uppnå högsta möjliga återvinningsgrad.

 

Rättvisa villkor för alla

Det är inte bara på våra egna anläggningar som vi säkerställer rättvisa och bra arbetsvillkor. Vi insisterar också på att våra partners följer våra principer. Våra upphandlingsriktlinjer är baserade på FN:s Global Compact och säkerställer hög standard vad gäller kvalitet, säker leverans, mänskliga rättigheter, arbetsvillkor, miljöåtgärder och affärsutveckling.

År 2001 var Kikkoman Group det första japanska företaget att underteckna United Nations Global Compact (UNGC), ett internationellt ramverk för hållbart företagande.

Hållbar produktion

Sedan 2001 har vi kontinuerligt minskat förbrukningen av el, gas och vatten på vår europeiska produktionsanläggning. Det har vi till och med gjort samtidigt som vi har ökat produktionsvolymerna. Vi får nu 100 % av vår el från förnybar energi (vind, sol) och använder lokala vattenresurser.

Tillverkningen av sojasås ger så kallad sojakaka, och denna biprodukt skickar vi vidare till gårdar som värdefullt djurfoder.

 

Hållbarhet som företagsmål

På alla områden strävar vi som Kikkoman Group efter att verka så hållbart som möjligt. Under 2018 lade vi upp våra principer och riktlinjer för hållbart agerande i vår "Global Vision 2030". Vårt uttalade mål: Till 2030 vill vi som företag globalt minska våra CO2-utsläpp och minska vår vattenförbrukning med 30%. Vi siktar också på en återvinningsgrad på 100 %!

Till 2050 siktar vi på att uppnå det ambitiösa målet om nettonoll CO2-utsläpp, i linje med 1,5 gradersmålet i Paris klimatöverenskommelser. Vi sätter också upp mål i samordning med initiativet Science Based Targets (SBTi).

Transparens är viktigt för oss när det kommer till hållbarhet. Det är därför Kikkoman Group rapporterar på plattformen för Carbon Disclosure Project (CDP) och har uppnått "A Status" i kategorierna klimatförändring och vattensäkerhet.

Eftersom hållbarhet för oss också inkluderar att behandla människor rättvist och med respekt, har vi certifierats av Sedex Members Ethical Trade Audit (SMETA) för våra arbetsförhållanden och säkerhet, samt hygien- och miljöledning. SMETA är ett av de mest använda revisionskoncepten för hållbart och etiskt beteende inom företag världen över.

Upptäck mer

Missa inget gott!

Registrera dig för att få läcker inspiration regelbundet!
Alla obligatoriska fält har inte fyllts i.

Jag vill gärna få e-postuppdateringar om erbjudanden och produkter. Det är gratis! Avsluta prenumerationen när som helst.