
Märke & logotyp
Kikkoman är en av de få äkta varumärkena för sojasås. Människor i hela världen känner till den och uppskattar den för sin kvalité. Sedan flera århundraden används Kikkoman Naturligt bryggd sojasås till smaksättning i det asiatiska köket, framför allt i Japan. Idag lyfter Kikkomans sojasås upp smaken på maten i många länder från Medelhavet via Skandinavien och Asien till Amerika. Det är verkligen ingen slump att Kikkoman är marknadsledande i världen på sojasås.
Namnet säger allt
Namnet Kikkoman har liksom de flesta namn som kommer från japanskan en speciell innebörd. ”Kikko” betyder sköldpaddsskal på japanska och ”man” är talet 10 000. Enligt en japansk legend blir sköldpaddor tiotusen år gamla och står för lycka, framgång och ett långt liv. Det är ju precis det som även ett förtag vill. Redan för många, många år sedan tog man därför fram namnet Kikkoman och logotypen. Logons karakteristiska sexhörning består av ett stiliserat sköldpaddsskal och det japanska kanji-skrifttecknet för talet 10 000, som tillsammans symboliserar en sammansmältning av tradition och innovation.
Ett vitalt och fräscht företagslogo
Alla Kikkoman flaskor pryds av Kikkomans välkända svarta logo och 2008 lanserades dessutom en orangefärgad logotyp. Orange är en varm färg som påminner oss om sol eller lågor och står för ”god hälsa”, ”ungdomlig fräschhet” och ”vitalitet”. Den nya logotypen och färgen har också något alldeles speciellt – brandgult har aptitretande egenskaper.
